Colleen Pearce

Colleen Pierce Colleen Pearce
Shared Architecture 1
Oil painting on Yupo

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Sandra Shefelbine
Bioengineering
Northeastern University

Bone is an exquisite structural material: strong, tough, and able to adapt to mechanical demands by building more bone, removing existing bone, or altering the direction of growth. I am an engineer and study the mechanics of bones and their “mechanoadaptive” ability. I am currently investigating the shape of the hip in elite adolescent athletes. Practicing specific sports (basketball, ice hockey, and soccer) at a young age, while the bones are still growing, alters the shape of the hip. My research explores the loading on the hips during these sports that might cause altered shape. This image of a hip conveys the complex structure that allows the hip to be strong yet mobile, a shape that is so critical to function.

The scientific method and artistic process are both creative; one creates knowledge, the other creates expression. Both processes start by asking questions: What makes bone strong and tough? How do you portray strong and tough? Both processes require experimentation to reach the end stage: specific experiments to deduce pieces of knowledge, or artistic experiments that explore means of expression. Watching the artistic process that resulted in this painting of a hip, made me appreciate all the experimentation (medium, context, subject) that preceded the final product, which is very similar to all the scientific work (protocols, measurements, experiments) that precede publication of a scientific paper.

Colleen Pearce

L’os est un matériau structurel fascinant ; solide, dur et capable de s’adapter à des demandes mécaniques en construisant plus d’os, en enlevant de l’os existant ou en altérant la direction de sa croissance. Je suis ingénieur et étudie les mécaniques des os et leurs capacités mécano-adaptatives. En ce moment je focalise mes efforts sur la forme de la hanche de l’élite des athlètes adolescents. La pratique de certains sports (basket-ball, hockey sur glace et football) à un jeune âge, quand les os sont en pleine croissance, altère la forme de la hanche. Ma recherche explore la pression sur les hanches qui pourrait expliquer cette forme altérée. L’image de cette hanche traduit la structure complexe qui permet à la hanche d’être solide bien que mobile, une condition nécessaire à son bon fonctionnement.

La méthode scientifique et le procédé artistique sont tous deux créatifs; l’un produit du savoir, l’autre laisse libre cours à l’expression. Les deux procédés soulèvent des questions: Qu’est-ce qui rend l’os solide et dur? Comment dépeindre solidité et dureté? Les deux procédés demandent de l’expérimentation afin d’atteindre un stade final, des expérimentations précises dont on déduit des connaissances ou des expériences artistiques qui explorent des moyens d’expression. Observer le procédé artistique qui conduit à cette peinture d’une hanche m’a fait apprécier toute l’expérimentation (medium, contexte, sujet) qui précède le produit fini, ce qui est très similaire au travail scientifique (protocole, mesures, expériences) qui précède la publication d’un papier scientifique.